Monday, April 24, 2006

Jangan Ganggu

Prof Khoo Kay Kim: Kerajaan jangan ganggu tugas ahli akademik

Prof Emeritus Dato' Dr Khoo Kay Kim terkenal bukan saja kepakarannya dalam bidang sejarah, bahkan pandangannya mengenai dunia pendidikan. Wartawan Fikrah-Harakah, Nyza Ayob, menyelami pemikirannya tentang kualiti sistem pendidikan kini serta tahap intelek universiti

HARAKAH: Pandangan Prof tentang sistem pendidikan hari ini?
KHOO KAY KIM: Sistem pendidikan hari ini membuat andaian yang salah. Kalau diperhatikan dasar pelajaran secara rasmi, yang disebut tidak sama dengan apa yang berlaku. Kita perlu beri perhatian pada apa yang berlaku bukan apa yang tertulis di kertas. Contohnya pada 1956 Kerajaan keluarkan Penyata Razak mengenai Dasar Pelajaran Kerajaan. Dasar tersebut mengatakan objektif utama sistem pelajaran kebangsaan ialah perpaduan negara. Sekarang tidak ada sekolah memberi keutamaan tersebut. Lama kelamaan kita dapati dasar utama setiap sekolah ialah murid mesti mendapat grad A seberapa banyak dalam peperiksaan. Akhbar juga memberi perhatian utama pada perkara ini. Keputusan peperiksaan sebenarya tidak menjamin masa depan. Kita boleh mendapat 15A tahun ini tapi sepuluh tahun akan datang apa yang akan terjadi? Sebenarnya tidak ada jaminan, terutama jika mendapat A kerana cekap menghafal.
Berdasarkan pengalaman Prof di universiti, adakah situasi yang sama dihadapi di universiti?
Ya, mereka di universiti hari ini ramai yang lulus peperiksaan kerana menghafal. Mereka menggunakan perkataan atau istilah dengan tidak memahami istilah atau perkataan tersebut. Mereka hanya dikehendaki memberi jawapan untuk satu soalan. Walhal banyak soalan memerlukan lebih dari satu jawapan. Setiap orang itu mesti berfikir bukan permudah. Jadi, jika kita belajar sehingga universiti dan berpendapat untuk setiap soalan ada satu jawapan, itu bererti kita belum terdidik. Di manakah kelemahan sistem pendidikan kita? Kita perlu menyedarkan murid apabila mereka sekolah atau universiti, mereka akan menghadapi pelbagai masalah. Jika sepanjang masa mereka berada di sekolah dan universiti, mereka tidak tahu membuat pemilihan dan akan sesat jalan. Inilah kelemahan sistem pendidikan kita.

Sistem itu boleh diperkemaskan kembali?
Kita seharusnya lebih jelas tentang apa ertinya pendidikan. Pendidikan bererti banyak aspek yang perlu diutamakan. Bukan hanya lulus peperiksaan. Seseorang itu mesti diberi latihan untuk mendidik murid. Ini bererti memberi perhatian pada setiap orang murid itu sebagai individu, watak seseorang itu, kelemahan kecenderungan, latar belakang. Dengan cara ini, seorang pendidik itu beransur-ansur mendidik murid. Jadi seharusnya banyak masa diberikan di sekolah untuk mendidik murid, bukan dengan memberi tusyen. Mereka perlu tahu alam sekitar di sekeliling mereka, dan di rantau ini. Sebab itu Sejarah dan Georafi penting. Tapi sekarang lebih mementingkan sains dan teknologi, yang tidak banyak memperkenalkan suka duka dalam kehidupan mereka.

Adakah sistem kedudukan dalam kelas hari ini praktikal?
Itu tidak mengapa, tapi jangan jadikan keutamaan dalam sistem pendidikan. Seperti saya sendiri. Saya pelajar aliran sains dan sewaktu tingkatan lima saya tidak ambil subjek sejarah. Tapi akhirnya saya menjadi Profesor Sejarah. Jadi SPM tidak menjamin masa depan kita. Kita jangan cuba 'membunuh diri' kerana keputusan SPM tidak baik.

Bagaimana kaedah memperkemaskan pendidikan di universiti?
Kaedahnya sama dengan pendidikan di sekolah. Di universiti penuntut mesti datang untuk menuntut ilmu dan untuk menjadi manusia sempurna. Jika mereka hendak mengejar kekayaan, ini bukan tempatnya. Sekarang ramai yang menganggur. Tapi ditambah lagi universiti. Jika ditambah lagi universiti, dalam tempoh 10 tahun akan datang, berapa ramai lagi yang akan menganggur. Tapi jika ditambah universiti kerana yang datang itu untuk menuntut ilmu, untuk menambah hingga 100 universiti tidak jadi masalah. Jika ditambah lagi universiti juga akan timbul lebih banyak krisis termasuk masalah sosial.

Budaya berfikir di universiti dikatakan telah hilang?
Ya. Mereka yang datang ke universiti mementingkan mendapatkan pekerjaan apabila mereka keluar nanti. Objektif utama pendidikan di universiti bukan semua siswazah mesti mendapat pekerjaan. Saya dapati sekarang sudah sampai satu peringkat pensyarah takut gagalkan penuntut. Pemikiran mereka ialah apabila mereka gagalkan seseorang penuntut, itu akan merosakkan periuk nasinya. Jika peperiksaan tidak dikaitkan dengan periuk nasi, barulah sesebuah universiti itu dapat memberi manfaat pada masyarakat. Mereka yang datang ke universiti untuk meluaskan pemikiran, bukan pasport untuk mendapatkan pekerjaan.

Dalam sistem pendidikan tinggi sekarang ini, di manakah letaknya intelektual universiti itu sendiri?
Sudah tidak ada. Jika ditanya kepada semua pelajar universiti, apakah tujuan masuk universiti, mereka tidak akan jawab "saya akan mempertingkat intektual". Budaya universiti juga tidak mengutamakan intelektual.

Pandangan pelajar terhadap pensyarah?
Penuntut diberi peluang untuk menilai pensyarah. Pensyarah yang menolong mereka, memberi gambaran soalan yang akan keluar dan memberi markah tinggi, dianggap pensyarah yang berprestasi baik. Pensyarah yang menjalankan tugas dengan tujuan mahu meluaskan pandangan dan pengetahuan penuntut, dianggap dan dinilai sebagai pensyarah yang tidak baik. Tidak ada faedah jika lulus peperiksaan hanya untuk bergelar graduan saja. Minda akan terkongkong, sepatutnya pensyarah cuba membebaskan minda penuntutnya, supaya jika kurang faham, dia berani menyoal dan ingin menambahkan pengetahuan. Semua ini penting.
Apakah minda pensyarah itu sendiri terkongkong?
Ya, betul. Generasi pensyarah sekarang sebegitu. Mereka sendiri salah faham peranan mereka.

Adakah campur tangan pihak atasan menyebabkan minda pensyarah terkongkong?
Banyak campur tangan politik. Ini melemahkan negara dan sangat merbahaya pada zaman globalisasi ini. Suka atau tidak kita terpaksa bersaing di peringkat global. Kalau kita lemah dan tidak boleh bersaing kita akan tenggelam.

Bagaimanakah ciri-ciri universiti yang ideal?
Ia adalah universiti yang berani meneroka idea baru, universiti yang tidak menerima jawapan biasa sebagai jawapan muktamad dan universiti di mana orang akan sentiasa mencipta idea. Bukan bagaimana kita seharusnya melakukan sesuatu. Ini pendekatan yang ada struktur yang tidak akan membawa pada kreativiti. Jika kita biasa buat apa yang orang buat, tidak ada daya cipta.
Tahap universiti di negara kita jika dibandingkan dengan universiti di dunia?
Satu campuran dua sistem lagi baik. Sistem Britain lebih konvensional berbanding sistem Amerika. Sistem Amerika dilihat terlampau liar dan tidak menguntungkan. Britain pula terlampau konservatif dan tidak berapa baik. Jika dapat 'kahwinkan' dua sistem ini, kita akan dapat sistem yang lebih ideal. Di universiti kita mesti eksperimen. Jika tidak dibuat eksperimen, itu bukan namanya universiti. Universiti yang dianggap unggul seperti Harvard, Yield, Oxford, Emperial College dan Bristol.

Apakah universiti kita belum sampai ke tahap itu?
Dalam disiplin tertentu kita boleh. Contohnya berkaitan dengan budaya. Di Universiti Malaya ini kita ada banyak keistimewaan untuk mengkaji kebudayaan. Tapi dalam sains dan teknologi kita tidak boleh bersaing kerana kos yang mahal. Tapi kita lebih memberi tumpuan pada sains dan teknologi. Jadi kita tidak akan menyaingi universiti di Barat.

Pada pandangan Prof, berlaku campur tangan politik dalam pentadbiran universiti?
Ya, ahli politik campur tangan. Pelantikan jawatan lebih tinggi, keputusan dibuat dari luar, oleh kementerian. Kurikulum universiti juga sedikit sebanyak ditentukan oleh kementerian.

Perlu kementerian tersendiri untuk urus universiti?
Ia perlu untuk kementerian sendiri dan tidak harus memberi kesan kepada universiti. Maksud saya, bagaimana kerajaan menguruskan bahagiannya sendiri. Tidak seharusnya mengganggu tugas kami sebagai ahli akademik. Tugas kami untuk menangani idea, bukan pengurusan. Pengurusan tidak seharusnya mengganggu kerja kami sebagai ahli akademik. Dahulu keputusan akademik tidak dibuat pemerintah. Sekarang mereka yang membuat keputusan. Profesor dikehendaki patuh pada pentadbir dan bukan hendak mempertingkat taraf intelek.

Seringkali apabila kemenangan dalam pilihan raya, dijanjikan penubuhan unversiti?
Ini yang amat dibimbangi. Terengganu apabila BN menang ditubuhkan universiti. Begitu juga di Kelantan yang dijanjikan universiti. Jika setiap negeri ditubuhkan untuk rakyat negeri tersebut, bagaimana kita hendak bersaing di peringkat dunia? Ia menjadi semakin sempit dalam dunia globalisasi ini.

Campurtangan NC dikatakan berlaku di UM. Sejauh mana dakwaan ini, Prof?
Itu susah untuk disahkan kerana kita dengar cerita orang. Saya sendiri tidak mempunyai pengetahuan secara langsung mengenai perkara itu. Yang penting bagi kita ialah pandangan orang luar tentang universiti. Tetapi secara keseluruhannya, saya rasa universiti perlu menyokong kerajaan. Sekurang-kurangnya tidak boleh melakukan sesuatu yang bertentangan dengan dasar kerajaan. Kerajaan itu dianggap 'state holder' kerana ia bayar untuk kewujudan universiti itu. Seharusnya universiti diberi kebebasan untuk menjalankan eksperimen dari segi idea.

Prof jika dilantik sebagai NC, adakah akan menerima pelantikan itu?
Saya tidak akan terima kerana sudah tua. Lagipun banyak masalah. Tapi jika diminta memberi nasihat, saya akan bersedia. Saya mempunyai pengalaman 40 tahun lebih sebagai kakitangan akademik.

Sunday, April 23, 2006

Beruntung Kalau...

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah. Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam
kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin
survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(subconscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah
dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar.

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda
5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang
belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu
kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya
Sumber : Mail Forward

Jangan Ganggu

Prof Khoo Kay Kim: Kerajaan jangan ganggu tugas ahli akademik

Prof Emeritus Dato' Dr Khoo Kay Kim terkenal bukan saja kepakarannya dalam bidang sejarah, bahkan pandangannya mengenai dunia pendidikan. Wartawan Fikrah-Harakah, Nyza Ayob, menyelami pemikirannya tentang kualiti sistem pendidikan kini serta tahap intelek universiti

HARAKAH: Pandangan Prof tentang sistem pendidikan hari ini?
KHOO KAY KIM: Sistem pendidikan hari ini membuat andaian yang salah. Kalau diperhatikan dasar pelajaran secara rasmi, yang disebut tidak sama dengan apa yang berlaku. Kita perlu beri perhatian pada apa yang berlaku bukan apa yang tertulis di kertas. Contohnya pada 1956 Kerajaan keluarkan Penyata Razak mengenai Dasar Pelajaran Kerajaan. Dasar tersebut mengatakan objektif utama sistem pelajaran kebangsaan ialah perpaduan negara. Sekarang tidak ada sekolah memberi keutamaan tersebut. Lama kelamaan kita dapati dasar utama setiap sekolah ialah murid mesti mendapat grad A seberapa banyak dalam peperiksaan. Akhbar juga memberi perhatian utama pada perkara ini. Keputusan peperiksaan sebenarya tidak menjamin masa depan. Kita boleh mendapat 15A tahun ini tapi sepuluh tahun akan datang apa yang akan terjadi? Sebenarnya tidak ada jaminan, terutama jika mendapat A kerana cekap menghafal.
Berdasarkan pengalaman Prof di universiti, adakah situasi yang sama dihadapi di universiti?
Ya, mereka di universiti hari ini ramai yang lulus peperiksaan kerana menghafal. Mereka menggunakan perkataan atau istilah dengan tidak memahami istilah atau perkataan tersebut. Mereka hanya dikehendaki memberi jawapan untuk satu soalan. Walhal banyak soalan memerlukan lebih dari satu jawapan. Setiap orang itu mesti berfikir bukan permudah. Jadi, jika kita belajar sehingga universiti dan berpendapat untuk setiap soalan ada satu jawapan, itu bererti kita belum terdidik. Di manakah kelemahan sistem pendidikan kita? Kita perlu menyedarkan murid apabila mereka sekolah atau universiti, mereka akan menghadapi pelbagai masalah. Jika sepanjang masa mereka berada di sekolah dan universiti, mereka tidak tahu membuat pemilihan dan akan sesat jalan. Inilah kelemahan sistem pendidikan kita.

Sistem itu boleh diperkemaskan kembali?
Kita seharusnya lebih jelas tentang apa ertinya pendidikan. Pendidikan bererti banyak aspek yang perlu diutamakan. Bukan hanya lulus peperiksaan. Seseorang itu mesti diberi latihan untuk mendidik murid. Ini bererti memberi perhatian pada setiap orang murid itu sebagai individu, watak seseorang itu, kelemahan kecenderungan, latar belakang. Dengan cara ini, seorang pendidik itu beransur-ansur mendidik murid. Jadi seharusnya banyak masa diberikan di sekolah untuk mendidik murid, bukan dengan memberi tusyen. Mereka perlu tahu alam sekitar di sekeliling mereka, dan di rantau ini. Sebab itu Sejarah dan Georafi penting. Tapi sekarang lebih mementingkan sains dan teknologi, yang tidak banyak memperkenalkan suka duka dalam kehidupan mereka.

Adakah sistem kedudukan dalam kelas hari ini praktikal?
Itu tidak mengapa, tapi jangan jadikan keutamaan dalam sistem pendidikan. Seperti saya sendiri. Saya pelajar aliran sains dan sewaktu tingkatan lima saya tidak ambil subjek sejarah. Tapi akhirnya saya menjadi Profesor Sejarah. Jadi SPM tidak menjamin masa depan kita. Kita jangan cuba 'membunuh diri' kerana keputusan SPM tidak baik.

Bagaimana kaedah memperkemaskan pendidikan di universiti?
Kaedahnya sama dengan pendidikan di sekolah. Di universiti penuntut mesti datang untuk menuntut ilmu dan untuk menjadi manusia sempurna. Jika mereka hendak mengejar kekayaan, ini bukan tempatnya. Sekarang ramai yang menganggur. Tapi ditambah lagi universiti. Jika ditambah lagi universiti, dalam tempoh 10 tahun akan datang, berapa ramai lagi yang akan menganggur. Tapi jika ditambah universiti kerana yang datang itu untuk menuntut ilmu, untuk menambah hingga 100 universiti tidak jadi masalah. Jika ditambah lagi universiti juga akan timbul lebih banyak krisis termasuk masalah sosial.

Budaya berfikir di universiti dikatakan telah hilang?
Ya. Mereka yang datang ke universiti mementingkan mendapatkan pekerjaan apabila mereka keluar nanti. Objektif utama pendidikan di universiti bukan semua siswazah mesti mendapat pekerjaan. Saya dapati sekarang sudah sampai satu peringkat pensyarah takut gagalkan penuntut. Pemikiran mereka ialah apabila mereka gagalkan seseorang penuntut, itu akan merosakkan periuk nasinya. Jika peperiksaan tidak dikaitkan dengan periuk nasi, barulah sesebuah universiti itu dapat memberi manfaat pada masyarakat. Mereka yang datang ke universiti untuk meluaskan pemikiran, bukan pasport untuk mendapatkan pekerjaan.

Dalam sistem pendidikan tinggi sekarang ini, di manakah letaknya intelektual universiti itu sendiri?
Sudah tidak ada. Jika ditanya kepada semua pelajar universiti, apakah tujuan masuk universiti, mereka tidak akan jawab "saya akan mempertingkat intektual". Budaya universiti juga tidak mengutamakan intelektual.

Pandangan pelajar terhadap pensyarah?
Penuntut diberi peluang untuk menilai pensyarah. Pensyarah yang menolong mereka, memberi gambaran soalan yang akan keluar dan memberi markah tinggi, dianggap pensyarah yang berprestasi baik. Pensyarah yang menjalankan tugas dengan tujuan mahu meluaskan pandangan dan pengetahuan penuntut, dianggap dan dinilai sebagai pensyarah yang tidak baik. Tidak ada faedah jika lulus peperiksaan hanya untuk bergelar graduan saja. Minda akan terkongkong, sepatutnya pensyarah cuba membebaskan minda penuntutnya, supaya jika kurang faham, dia berani menyoal dan ingin menambahkan pengetahuan. Semua ini penting.
Apakah minda pensyarah itu sendiri terkongkong?
Ya, betul. Generasi pensyarah sekarang sebegitu. Mereka sendiri salah faham peranan mereka.

Adakah campur tangan pihak atasan menyebabkan minda pensyarah terkongkong?
Banyak campur tangan politik. Ini melemahkan negara dan sangat merbahaya pada zaman globalisasi ini. Suka atau tidak kita terpaksa bersaing di peringkat global. Kalau kita lemah dan tidak boleh bersaing kita akan tenggelam.

Bagaimanakah ciri-ciri universiti yang ideal?
Ia adalah universiti yang berani meneroka idea baru, universiti yang tidak menerima jawapan biasa sebagai jawapan muktamad dan universiti di mana orang akan sentiasa mencipta idea. Bukan bagaimana kita seharusnya melakukan sesuatu. Ini pendekatan yang ada struktur yang tidak akan membawa pada kreativiti. Jika kita biasa buat apa yang orang buat, tidak ada daya cipta.
Tahap universiti di negara kita jika dibandingkan dengan universiti di dunia?
Satu campuran dua sistem lagi baik. Sistem Britain lebih konvensional berbanding sistem Amerika. Sistem Amerika dilihat terlampau liar dan tidak menguntungkan. Britain pula terlampau konservatif dan tidak berapa baik. Jika dapat 'kahwinkan' dua sistem ini, kita akan dapat sistem yang lebih ideal. Di universiti kita mesti eksperimen. Jika tidak dibuat eksperimen, itu bukan namanya universiti. Universiti yang dianggap unggul seperti Harvard, Yield, Oxford, Emperial College dan Bristol.

Apakah universiti kita belum sampai ke tahap itu?
Dalam disiplin tertentu kita boleh. Contohnya berkaitan dengan budaya. Di Universiti Malaya ini kita ada banyak keistimewaan untuk mengkaji kebudayaan. Tapi dalam sains dan teknologi kita tidak boleh bersaing kerana kos yang mahal. Tapi kita lebih memberi tumpuan pada sains dan teknologi. Jadi kita tidak akan menyaingi universiti di Barat.

Pada pandangan Prof, berlaku campur tangan politik dalam pentadbiran universiti?
Ya, ahli politik campur tangan. Pelantikan jawatan lebih tinggi, keputusan dibuat dari luar, oleh kementerian. Kurikulum universiti juga sedikit sebanyak ditentukan oleh kementerian.

Perlu kementerian tersendiri untuk urus universiti?
Ia perlu untuk kementerian sendiri dan tidak harus memberi kesan kepada universiti. Maksud saya, bagaimana kerajaan menguruskan bahagiannya sendiri. Tidak seharusnya mengganggu tugas kami sebagai ahli akademik. Tugas kami untuk menangani idea, bukan pengurusan. Pengurusan tidak seharusnya mengganggu kerja kami sebagai ahli akademik. Dahulu keputusan akademik tidak dibuat pemerintah. Sekarang mereka yang membuat keputusan. Profesor dikehendaki patuh pada pentadbir dan bukan hendak mempertingkat taraf intelek.

Seringkali apabila kemenangan dalam pilihan raya, dijanjikan penubuhan unversiti?
Ini yang amat dibimbangi. Terengganu apabila BN menang ditubuhkan universiti. Begitu juga di Kelantan yang dijanjikan universiti. Jika setiap negeri ditubuhkan untuk rakyat negeri tersebut, bagaimana kita hendak bersaing di peringkat dunia? Ia menjadi semakin sempit dalam dunia globalisasi ini.

Campurtangan NC dikatakan berlaku di UM. Sejauh mana dakwaan ini, Prof?
Itu susah untuk disahkan kerana kita dengar cerita orang. Saya sendiri tidak mempunyai pengetahuan secara langsung mengenai perkara itu. Yang penting bagi kita ialah pandangan orang luar tentang universiti. Tetapi secara keseluruhannya, saya rasa universiti perlu menyokong kerajaan. Sekurang-kurangnya tidak boleh melakukan sesuatu yang bertentangan dengan dasar kerajaan. Kerajaan itu dianggap 'state holder' kerana ia bayar untuk kewujudan universiti itu. Seharusnya universiti diberi kebebasan untuk menjalankan eksperimen dari segi idea.

Prof jika dilantik sebagai NC, adakah akan menerima pelantikan itu?
Saya tidak akan terima kerana sudah tua. Lagipun banyak masalah. Tapi jika diminta memberi nasihat, saya akan bersedia. Saya mempunyai pengalaman 40 tahun lebih sebagai kakitangan akademik.

Saturday, April 22, 2006

Bantah Penubuhan IFC

PENUBUHAN INTERFAITH COMMISSION

1. Apakah Interfaith Commission (IFC)?

IFC yang nama asalnya ialah IRC – Inter Religious Council (IRC) adalah sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: agama Islam) akibat desakan penganut agama lain. Badan ini berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit. IFC juga akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama.

2. Siapakah yang mencadangkan penubuhan IFC?

IFC digagaskan penubuhannya oleh Malaysian Consultative Council Of Buddhism, Christianity, Hinduism dan Sikhism (MCCBCHS) ataupun Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh melalui memorandumnya kepada Majlis Peguam bertarikh 21 Ogos 2001. Presiden MCCBCHS ialah V. Harcharan Singh.

3. Siapakah yang paling bersemangat sekali menyokong penubuhan IFC?

Majlis Peguam terutamanya Jawatankuasa Kecil Hak Asasi Manusia amat kuat menyokong penubuhan IFC dan amat berharap ia akan berjaya. Kronologinya seperti berikut:

Pada 8 Ogos 2001, Majlis Peguam telah menerima satu memorandum daripada MCCBCHS mengenai perkara ini dan selepas itu idea penubuhan IRC berjalan dengan lancar.

Pada 8 Disember 2001 satu perayaan 'Festival of Rights' diadakan dengan tema 'Kebebasan Beragama'.

Pada 10 Disember 2001, Majlis Peguam menganjurkan forum mengenai 'Kebebasan Beragama' dan menerbitkan satu artikel dalam jurnal INSAF.

Pada 17 Mac 2003 bengkel untuk menimbang keperluan wujudnya IRC diadakan. Bengkel ini gagal apabila kesemua NGO Islam menarik diri daripada terlibat dengan penubuhan suruhanjaya ini iaitu ABIM, ACCIN, JUST dan Sisters In Islam termasuk Dr. Chandra Muzaffar yang menjadi antara orang awal yang mencadangkan dialog antara kepercayaan. Bagaimanapun Sisters In Islam kemudian menyertai semula dan menyokong penubuhan suruhanjaya ini.

Pada pertengahan tahun 2004, satu persidangan mengenai penubuhan IRC diadakan. Bagi menunjukkan wujudnya sokongan, penganjur seminar telah melantik kesemua ahli Jawatankuasa Kecil Syariah Majlis Peguam sebagai ahli jawatankuasa penganjur tanpa pengetahuan mereka.

Mengemukakan deraf ketiga undang-undang penubuhan IFC bertarikh Januari 2005 kepada persidangan cadangan penubuhan IFC. Persidangan ini di anjurkan oleh suatu badan yayasan Kristian yang beribupejabat di Negara Jerman, iaitu Konrad Adeneuer Foundation (KAF).


4. Apakah matlamat penubuhan IFC?

Matlamat IFC ialah untuk meminda beberapa ajaran asas Islam yang akan merosakkan akidah orang Islam dan berpihak kepada kepentingan orang-orang bukan Islam.

5. Apakah tuntutan orang-orang bukan Islam yang dibuat melalui IFC?

i. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

ii. Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

iii. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.

iv. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan sesorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

v. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.

vi. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.

vii. Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

viii. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

ix. Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

x. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

xi. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

xii. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

xiii. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

xiv. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.


6. Apakah bahayanya penubuhan IFC terhadap Islam?

Berdasarkan deraf undang-undang penubuhan IFC, suruhanjaya ini jika ditubuhkan amat berbahaya kepada Islam dari sudut:

i. Membuka ruang seluas-luasnya untuk orang bukan Islam mencampuri hal ehwal agama Islam

IFC jelas sebuah suruhanjaya anti Islam. Ini adalah campurtangan orang bukan Islam dalam hal ehwal agama Islam secara terang (tanpa berselindung). Hak perlembagaan bagi mengamalkan agama sendiri (Artikel 11(1) Perlembagaan Persekutuan – Freedom of Religion (Kebebasan beragama) tidak berlanjutan kepada mempersoalkan agama lain dan tidak sampai menuntut ajaran agama orang lain dipinda semata-mata untuk disesuaikan dengan kepentingan sendiri. Orang-orang bukan Islam berhak untuk menuntut hak mereka mengamalkan agama sendiri tetapi tidak sampai mempersoalkan dan campurtangan dalam urusan agama Islam. Campurtangan ini amat bahaya. Perkara yang berkaitan dengan agama Islam hendaklah diselesaikan oleh mereka yang berkelayakan di dalam Islam sendiri.

ii. Menjadikan undang-undang Allah mesti tunduk kepada norma-norma antarabangsa yang dicipta oleh manusia yang menjejaskan aqidah

Norma-norma antarabangsa tersebut ialah:

Deklarasi Hak Asasi Sejagat 1948,

Konvensyen untuk menghapuskan semua jenis diskriminasi terhadap wanita (disahkan oleh Malaysia pada 5 Julai 1995),

Konvensyen mengenai hak kanak-kanak,

Deklarasi untuk menghapuskan semua bentuk ketidaktoleransi dan diskriminasi berasaskan agama,

Deklarasi mengenai hak-hak orang untuk mempunyai kewarga negaraan, sukukaum, agama dan bahasa minoriti,

Deklarasi Vienna dan pelan tindakan.


Kesemua norma antarabangsa tersebut belum disahkan oleh Malaysia kecuali yang dinyatakan sebaliknya. IFC menuntut supaya agama mestilah mengikut ketentuan norma antarabangsa di atas. Norma antarabangsa tersebut tidak membezakan antara orang Islam dan bukan Islam. Bagi orang Islam, peraturan untuk kehidupan mereka bukan lagi Islam tetapi norma-norma antarabangsa tersebut yang dicipta oleh manusia. Apa sahaja ajaran Islam yang bertentangan dengan norma antarabangsa hendaklah dihapuskan. Ini bermaksud, Allah mesti tunduk kepada norma antarabangsa. Ini menjejaskan aqidah seorang Muslim.

iii. Orang Islam bebas melakukan apa sahaja

Manusia adalah bebas. Begitu juga orang Islam adalah bebas. Mereka bebas melakukan apa sahaja termasuk mengamalkan ajaran agama lain tetapi masih boleh mengaku sebagai seorang Muslim atas nama kebebasan beragama. Kebebasan agama ini dijamin oleh norma antarabangsa di atas.

iv. Orang Islam bebas untuk murtad

Deklarasi sejagat mengenai hak asasi manusia menyatakan 'setiap orang mempunyai hak untuk bebas berfikir, suara hati dan agama. Ini termasuk kebebasan menukar agama... (Artikel 18)'. Ini bermaksud status sebagai seorang Muslim bukan ditentukan oleh Tuhan tetapi ditentukan oleh manusia. Berdasarkan norma antarabangsa, Islam tidak berhak menghalang penganutnya keluar daripada Islam kerana itu dibenarkan oleh norma antarabangsa.

v. IFC berhak menentukan status agama seseorang

Seseorang yang ingin murtad boleh mengemukakan permohonannya kepada IFC. Permohonannya akan ditentukan oleh ahli-ahli IFC yang di antaranya adalah orang bukan Islam. Ini adalah campurtangan yang amat nyata dalam hal ehwal Agama Islam. Jabatan Pendaftaran Negara tidak berhak menolak permohonan seseorang untuk menukar nama daripada Islam kepada bukan Islam dengan alasan suatu percubaan untuk murtad. Jika permohonan ditolak ini menjejaskan keharmonian dan kebebasan beragama. Perkara ini terkandung di dalam seksyen 19(3) deraf undang-undang IFC.

Tiada sebarang agama yang sanggup menerima campurtangan oleh mereka yang bukan penganutnya. Oleh yang demikian tidak pernah wujud badan seumpama IFC di mana-mana sahaja dalam dunia ini.

7. Apakah sikap kita sebagai Muslim?

Menentang sekeras-kerasnya penubuhan IFC. Kerajaan awal tahun ini telah mengumumkan penangguhan penubuhan IFC. Semua saluran perlu digunakan untuk menghalang penubuhan IFC. Para pelopor IFC ini tidak akan berdiam diri dengan penangguhan ini dan akan terus melobi semua pihak untuk menerima cadangan mereka. Ini terbukti apabila mereka menyokong sepenuhnya pengikut-pengikut Ayah Pin yang ingin murtad dan menyediakan khidmat guaman untuk menyaman pihak berkuasa dan membawa kes ini ke peringkat tertinggi.

Orang Islam perlu berwaspada dan jangan terpedaya dengan diayah bahawa tindakan mereka ini hanya satu dialog antara agama.

KAMI HARGAI KEPUTUSAN KERAJAAN MENANGGUHKAN SEBARANG TINDAKAN DALAM HAL INI. MALAH KAMI HARAP PENUBUHAN IFC DI TOLAK SAMA SEKALI. KAMI BERPENDAPAT PENUBUHAN IFC INI BOLEH MENIMBULKAN KETEGANGAN ANTARA AGAMA DAN MENGGUGAT KESELAMATAN NEGARA.

JIKA ANDA MENCINTAI ISLAM DAN BERHASRAT MEMELIHARA HAK-HAK MUSLIM, ANDA SEPATUTNYA MENYEBARKAN RISALAH INI. ANDA JUGA DIMINTA MENYUARAKAN PROTES INI KEPADA WAKIL RAKYAT ANDA.

ORANG ISLAM WAJIB SEDAR TENTANG ANCAMAN PENUBUHAN IFC.

Allied Coordinating Committee of Islamic NGOs (ACCIN) merakamkan jutaan terima kasih atas sokongan dan sumbangan dari YADIM dan ahli-ahli individu yang prihatin.

Ahli-ahli ACCIN terdiri dari:

Al-Hidayah, Belia PERKIM, GEPIMA, Islamic Information and Services, Islamic Outreach ABIM, JIM, MACMA, Persatuan Al-Hunafa, Persatuan Darul Fitrah Malaysia, Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia (Darus Syifa), Persatuan Seruan Islam Wilayah Persekutuan dan Selangor (Jam’iyah), Persatuan Ulamak Malaysia, RICOI, WAMY

Untuk maklumat lanjutan sila rujuk:

http://www.geocities.com/bantah_IFC/

atau e-mail:

jimhq@po.jaring.my
zaidun@pc.jaring.my
jkdakwah@jim.org.my

atau hubungi:

Secretariat ACCIN:
Alamat: c/o Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia
Lot 300.3, Lorong Selangor
Pusat Bandar Melawati
51200 Kuala Lumpur
Malaysia
Fax: (603) 4107-1754

Tuesday, April 11, 2006

Imam Abu Dawud rahimullah (ii)

Murid-muridnya (Para Ulama yang Mewarisi Hadithnya)

Ulama-ulama yang mewarisi hadithnya dan mengambil ilmunya, antara lain Abu 'Isa at-Tirmidzi, Abu Abdur Rahman an-Nasa'i, putranya sendiri Abu Bakar bin Abu Dawud, Abu Awanah, Abu Sa'id al-A'rabi, Abu Ali al-Lu'lu'i, Abu Bakar bin Dassah, Abu Salim Muhammad bin Sa'id al-Jaldawi dan lain-lain.

Cukuplah sebagai bukti pentingnya Abu Dawud, bahawa salah seorang gurunya, Ahmad bin Hanbal pernah meriwayatkan dan menulis sebuah hadith yang diterima dari padanya. Hadith tersebut ialah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, dari Hammad bin Salamah dari Abu Ma'syar ad-Darami, dari ayahnya, sebagai berikut: "Rasulullah SAW. ditanya tentang 'atirah, maka ia menilainya baik."

Akhlak dan Sifat-sifatnya yang Terpuji

Abu Dawud adalah salah seorang ulama yang mengamalkan ilmunya dan mencapai darjat tinggi dalam ibadah, kesucian diri, wara' dan kesalehannya. Ia adalah seorang sosok manusia utama yang patut diteladani perilaku, ketenangan jiwa dan keperibadiannya. Sifat-sifat Abu Dawud ini telah diungkapkan oleh sebahagian ulama yang menyatakan:

“Abu Dawud menyerupai Ahmad bin Hanbal dalam perilakunya, ketenangan jiwa dan kebagusan pandangannya serta keperibadiannya. Ahmad dalam sifat-sifat ini menyerupai Waki', Waki menyerupai Sufyan as-Sauri, Sufyan menyerupai Mansur, Mansur menyerupai Ibrahim an-Nakha'i, Ibrahim menyerupai 'Alqamah dan ia menyerupai Ibn Mas'ud. Sedangkan Ibn Mas'ud sendiri menyerupai Nabi SAW dalam sifat-sifat tersebut.”

Sifat dan keperibadian yang mulia seperti ini menunjukkan atas kesempurnaan keberagamaan, tingkah laku dan akhlak.

Abu Dawud mempunyai pandangan dan falsafah sendiri dalam cara berpakaian. Salah satu lengan bajunya lebar namun yang satunya lebih kecil dan sempit. Seseorang yang melihatnya bertanya tentang kenyentrikan ini, ia menjawab:

"Lengan baju yang lebar ini digunakan untuk membawa kitab-kitab, sedang yang satunya lagi tidak diperlukan. Jadi, kalau dibuat lebar, hanyalah berlebih-lebihan.

Pujian Para Ulama Kepadanya

Abu Dawud adalah juga merupakan "bendera Islam" dan seorang hafiz yang sempurna, ahli fiqh dan berpengetahuan luas terhadap hadith dan ilat-ilatnya. Ia memperoleh penghargaan dan pujian dari para ulama, terutama dari gurunya sendiri, Ahmad bin Hanbal. Al-Hafiz Musa bin Harun berkata mengenai Abu Dawud:

"Abu Dawud diciptakan di dunia hanya untuk hadith, dan di akhirat untuk surga. Aku tidak melihat orang yang lebih utama melebihi dia."

Sahal bin Abdullah At-Tistari, seorang yang alim mengunjungi Abu Dawud. Lalu dikatakan kepadanya: "Ini adalah Sahal, datang berkunjung kepada tuan."

Abu Dawud pun menyambutnya dengan hormat dan mempersilahkan duduk. Kemudian Sahal berkata: "Wahai Abu Dawud, saya ada keperluan keadamu." Ia bertanya: "Keperluan apa?" "Ya, akan saya utarakan nanti, asalkan engkau berjanji akan memenuhinya sedapat mungkin," jawab Sahal. "Ya. Aku penuhi maksudmu selama aku mampu," tandan Abu Dawud. Lalu Sahal berkata: "Jujurkanlah lidahmu yang engkau pergunakan untuk meriwayatkan hadith dari Rasulullah SAW. sehingga aku dapat menciumnya." Abu Dawud pun lalu menjulurkan lidahnya yang kemudian dicium oleh Sahal.

Ketika Abu Dawud menyusun kitab Sunan, Ibrahim al-Harbi, seorang ulama ahli hadith berkata: "Hadith telah dilunakkan bagi Abu Dawud, sebagaimana besi dilunakkan bagi Nabi Dawud." Ungkapan ini adalah kata-kata simbolik dan perumpamaan yang menunjukkan atas keutamaan dan keunggulan seseorang di bidang penyusunan hadith. Ia telah mempermudah yang sulit, mendekatkan yang jauh dan memudahkan yang masih rumit dan pelik.

Abu Bakar al-Khallal, ahli hadith dan fiqh terkemuka yang bermadzhab Hanbali, menggambarkan Abu Dawud sebagai berikut; Abu Dawud Sulaiman bin al-Asy'as, imam terkemuka pada zamannya adalah seorang tokoh yang telah menggali beberapa bidang ilmu dan mengetahui tempat-tempatnya, dan tiada seorang pun pada masanya yang dapat mendahului atau menandinginya. Abu Bakar al-Asbihani dan Abu Bakar bin Sadaqah senantiasa menyinggung-nyingung Abu Dawud kerana ketinggian darjatnya, dan selalu menyebut-nyebutnya dengan pujian yang tidak pernah mereka berikan kepada siapa pun pada masanya.

bersambung...

Saturday, April 01, 2006

Imam Abu Dawud rahimullah (i)

Abu Dawud nama lengkapnya ialah Sulaiman bin al-Asy'as bin Ishaq bin Basyir bin Syidad bin 'Amr al-Azdi as-Sijistani, seorang imam ahli hadith yang sangat teliti, tokoh terkemuka para ahli hadith setelah dua imam hadith Bukhari dan Muslim serta pengarang kitab Sunan. Ia dilahirkan pada tahun 202 H/817 M di Sijistan.

Perkembangan dan Perlawatannya

Sejak kecilnya Abu Dawud sudah mencintai ilmu dan para ulama, bergaul dengan mereka untuk dapat mereguk dan menimba ilmunya. Belum lagi mencapai usia dewasa, ia telah mempersiapkan dirinya untuk mengadakan perlawatan, mengelilingi berbagai negeri. Ia belajar hadith dari para ulama yang tidak sedikit jumlahnya, yang dijumpainya di Hijaz, Syam, Mesir, Iraq, Jazirah, Sagar, Khurasan dan negeri-negeri lain. Perlawatannya ke berbagai negeri ini membantu dia untuk memperoleh pengetahuan luas tentang hadith, kemudian hadith-hadith yang diperolehnya itu disaring dan hasil penyaringannya dituangkan dalam kitab As-Sunan. Abu Dawud mengunjungi Baghdad berkali-kali. Di sana ia mengajarkan hadith dan fiqh kepada para penduduk dengan memakai kitab Sunan sebagai pegangannya. Kitab Sunan karyanya itu diperlihatkannya kepada tokoh ulama hadith, Ahmad bin Hanbal.

Dengan bangga Imam Ahmad memujinya sebagai kitab yang sangat indah dan baik. Kemudian Abu Dawud menetap di Basrah atas permintaan gubernur setempat yang menghendaki supaya Basrah menjadi "Ka'bah" bagi para ilmuwan dan peminat hadith.

Guru-gurunya

Para ulama yang menjadi guru Imam Abu Dawud banyak jumlahnya. Di antaranya guru-guru yang paling terkemuka ialah Ahmad bin Hanbal, al-Qa'nabi, Abu 'Amr ad-Darir, Muslim bin Ibrahim, Abdullah bin Raja', Abu'l Walid at-Tayalisi dan lain-lain. Sebahagian gurunya ada pula yang menjadi guru Imam Bukhari dan Imam Muslim, seperti Ahmad bin Hanbal, Usman bin Abi Syaibah dan Qutaibah bin Sa'id.

bersambung...